top of page
Search
  • Writer's pictureLea Renić

Walter Tevis- Damin Gambit

Naslov izvornika: The Queen's Gambit

Fokus komunikacije d.o.o, Zagreb 2021.

S engleskog prevela: Iva Tomečić


 
''Ne želim biti s drugima'', odgovorila mu je. ''Želim znati što to igrate.'' Promotrio ju je, pa slegnuo ramenima. ''To se zove šah.''

Beth Harmon je imala samo osam godina kad je smještena u dom za nezbrinutu djecu. Ona je tiha, mrzovoljna i neugledna sve dok ne odigra svoju prvu partiju šaha u podrumu s domarom, gospodinom Shaibelom.


Osjetila joj se izoštravaju i svaku partiju izvrti u glavi više puta dok je ne dovede do savršenstva. Svaku šahovsku tehniku pomno proučava i analizira. Igranje šaha i uzimanje malih zelenih tabletica za smirenje su idealna kombinacija za bijeg iz realnosti i okoline u kojoj se našla. Barem na kratko zaboravi gdje se nalazi. Iako joj te tablete pomažu pri koncentraciji, s njima dolazi i ono ne tako lijepo. Zbog njih već u mladosti počinje borba s ovisnošću o kojoj imamo priliku čitati kroz cijelu knjigu.


Kad napokon bude posvojena i ode u udomiteljsku obitelj Wheatleyevih više nije u stanju igrati pošto nema novca za šahovsku ploču, a u njenoj školi nema šahovskog tima. Uz malo sreće uspijeva skupiti nešto novca za prijavu na lokalni turnir i tamo Beth ostvaruje svoje prve rezultate gdje dobije i novčanu nagradu. Iako gospođa Wheatley ne razumije Bethinu strast prema igri, potiče ju da nastavi s turnirima jer je to jedini prihod novca koji dolazi u njihov dom. Ako Beth igra dobro, i zarađuje to znači da je njihovim problemima i neimaštini došao kraj.

Ostatak knjige opisuje Bethinu borbu s ovisnošću, a i veliku želju i borbu za titulu Velikog majstora u šahu. Odlično napreduje na ljestvici, novca ima i više nego dovoljno, ali ju žudnja za zelenim tableticama sputava i koči ka cilju.

Stvarno je puno opisa igranja šaha čega sam se najviše i pribojavala jer nemam pojma o šahu i bilo me strah da ću brzo odustati od čitanja, ali baš naprotiv, bilo je jako napeto i zanimljivo. Potezi su opisani tako da i laici bez problema mogu uživati u svakom potezu šahovske figure.

Uživala je u moći figura koje su se pomicale u svim smjerovima. Usred partije, kad su bile raspršene po čitavij ploči, uživala je u njihovim mogučnostima. Izvukla je kraljevog skakača, osjetila njegovu dominaciju.

Fascinantno mi je kako tolike godine nitko nije Beth smatrao ozbiljnim protivnikom samo zato što je žena, a ona je godinama gazila jednog po jednog majstora. Pobjeđivala je šahovsku elitu i uživala je u tome. Tek kad bi bili poraženi, muškarci su joj bili spremni pružiti ruku, čestitati i iskazati joj poštovanje.


 

Zaista sam uživala u knjizi iako sam krenula s čitanjem bez ikakvih posebnih očekivanja i jako mi je drago zbog toga. Seriju sam pogledala čim je izašla tako da sam dosta toga i zaboravila, pa mi je doživljaj bio još bolji. Napetosti nije nedostajalo od prve do zadnje stranice, jer Beth se uvuče čitatelju pod kožu kakva god da je i ne staje se s čitanjem dok se ne sazna da li je došla do svog cilja. Navijala sam za nju cijelo vrijeme, bojala sam se da ne upropasti i sebe i svoju karijeru, da ne potone na dno zbog svoje ovisnosti.

Ovo je priča o gubitku, ovisnosti, želji, tuzi, osvajanju, inteligenciji, ali i o mrvicu ljubavi.

Bethina životna priča je ovu knjigu učinila dodatno zanimljivom. Njena borba i strast prema onome što voli su dali jedan poseban ''touch'' cijeloj ovoj priči, a najviše me se dojmilo kako je jedna žena u to doba napravila pomutnju i nered u muškom svijetu.


 

Hvala na čitanju!

22.1.2023.

20 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page