top of page
Search
  • Writer's pictureLea Renić

Jo Nesbø- Krvavi Mjesec

Naslov izvornika: Blodmåne

Fokus komunikacije d.o.o., 2023

S norveškog prevela Jelena Loma



Licem i tijelom podsjećao ju je na izrezbareno drvo, mršavo, čisto i čvrsto. Bio je blijed, a na nosu mu se ocrtavala fina mreža plavih kapilara koje su, uz krvave oči sa šarenicama boje ispranog trapera ukazivale na težak život. Teška pijanstva. Teške padove.

Nakon fantastične dvanaeste knjige Nož iz serijala o detektivu Harryju Holeu, Nesbø nam opet servira pravu poslasticu.

Pošto sam ja pravi fan, ali ono, baš, baš, mislim da već na početku ovog osvrta možete zaključiti kako će ovo biti najpozitivnija recenzija ikad. Nikad nisam sumnjala u Nesbøa i njegove sposobnosti, on je autor kojem slijepo vjerujem i svaka njegova knjiga mora biti u mom vlasništvu.




U trinaestom nastavku Nesbø stavlja pred našeg omiljenog detektiva Harryja Holea brojne izazove. Poslovne, ali i privatne.

Nakon što mu se život raspao, Harry pakira kofere i iz hladnog Osla odlazi u suncem okupan Los Angeles s namjerom da se opija dok ne umre. Na dobrom putu je da mu taj plan upali, ali ni u dalekom gradu nema mira. Lucille, vremešna glumica i Harryjeva jedina osoba s kojom se druži upala je u gadne probleme s narko kartelom. Mora im vratiti poveći iznos koji ona, a ni Harry nemaju.

U isto vrijeme u Oslu se događaju misteriozni nestanci djevojaka, a Harryjevi bivši kolege tapkaju na mjestu u nadi da će iskočiti nešto što će riješiti slučajeve nestanka. Kad pronađu unakaženo tijelo nestale djevojke shvate da imaju posla s poremećenim ubojicom, obrazac onakvih psihopata kakve je samo Harry Hole pospremao iza rešetaka. Bivši kolege mole za njegov povratak, ali nadređeni ne žele ni čuti za tu opciju. Bez obzira na to Harry se vraća u Oslo i započinje raditi na tom slučaju, ali ne za policiju. Poznati bogataš koji je osumnjičen za ubojstvo unajmljuje ga kao privatnog istražitelja, što je Harryju jedini izlaz, a i spas za Lucille jer honorar koji traži može riješiti dug i spasiti je iz ruku meksičkog kartela.


Ništa se nije promijenilo. Sve se promijenilo. Nije bilo povratka, a svi putevi vodili su natrag.

Harry okuplja tim koji će mu pomoći u rasvjetljavanju slučaja: prijatelja iz djetinjstva sklonog dilanju kokaina, psihologa koji umire i jednog korumpiranog policajca. Naizgled jako loš odabir, gubitak vremena i slučaj koji je osuđen na propast, ali s ovim momcima se ne šali i dokazat će upravo suprotno. Da su dorasli zadatku, i da njihove vještine itekako vrijede.

Kartel im je dao deset dana. Sat otkucava, a nad Oslom je najavljen krvavi Mjesec.


Sunce će se prometnut' u tminu, a mjesec u krv, prije nego svane Jahvin dan, velik i strašan. - Joel, 3,4

Stvarno je bilo pravo osvježenje vratiti se svim ovim likovima i njihovim pričama. Čak su i oni likovi koji su ''mrtvi'' dali svoj doprinos i otvorili nova pitanja u vezi prošlosti i veza među pojedincima. Autor me vratio u prošlost, u prethodne knjige i podsjetio me na neke trenutke koje sam totalno zaboravila. Oni ''živi'' likovi su standardno dobro odrađeni, lik jake Katrine Bratt me iz nastavka u nastavak sve više oduševljava. Već sam pisala kako volim snažne ženske likove, a ona je upravo to.

Kako je Nesbø u prethodnoj knjizi mučio Harryja i napravio mu pakao od života, tako mu je u ovoj knjizi dao spokoj (donekle) i razlog za život. Akcije svakako nije manjkalo, a napetost je rasla sa svakom pročitanom stranicom. Imala sam totalno krive teorije o tome tko je negativac. Svi tragovi su me vodili u krivom smjeru, ali to i je čar ovakvih knjiga, da te autor navede da skreneš s puta. Rasplet me dosta iznenadio, ali da sam malo bolje promislila tijekom čitanja zaključila bi tko je mutan u toj cijeloj priči. Ali to je Nesbø, majstor velikih obrata, navede te da misliš kako sve znaš, a zapravo ne znaš ništa. Bilo bi stvarno glupo da se već na sredini knjige sve riješi. Trebalo mi je biti jasno da Jo ne piše amaterske krimiće i da su moje teorije krive. To je čar njegovog pisanja i zato ga toliko volim. Njegova informiranost o onome što piše je s neke druge galaksije, u ovom slučaju informacije o parazitu gondii koje su toliko detaljno i jednostavno objašnjene da i mi laici razumijemo o čemu se tu radi. Lovim se sad tu za svaku pozitivnu stvar, ali ovaj čovjek to stvarno zaslužuje. Ljudi koji su čitali ovaj serijal od početka znaju koliki je ovo napredak od prve knjige, koliko je ljubavi i truda uloženu u stvaranje ovog remek djela.

Već sam gore spomenula kako autor ovaj put nije mučio našeg glavnog lika, i na tome sam mu zahvalna jer ne bi mogla izdržati još udaraca koje bi mu bili upućeni od strane njegova stvoritelja. Ovaj put smo vidjeli Harryja preporođenog, brižnog i snalažljivog u novoj ulozi koju mu je život namijenio.


Naučimo lagati dok smo djeca, između drugog i petog rođendana, a kad odrastemo, postajemo stručnjaci za to.

Obožavala sam dijelove kad se tim ''povratnika'' okupljao kraj bolničkog kreveta umirućeg psihologa kako bi održali sastanak u vezi slučaja i kako je svaki od njih imao svoj zadatak u razrješavanju ubojstava. Žrtva koju je bolesni psiholog podnio na kraju me rastužila, ali i dala nadu da će sve proći kako treba. Čudno će biti čitati knjige iz ovog serijala u budućnosti , a da njega nema. Falit će njegove pametne i iskrene izjave, falit će da Harryja preusmjeri prema pravom putu kad sve krene nizbrdo.


Nesbø nam je na kraju ostavio mali cliffhanger, i po tome mogu zaključiti da ovom serijalu nije još kraj. Sigurna sam da se nešto fino kuha tamo u dalekoj Norveškoj i vjerujem da svaki obožavatelj to željno iščekuje. Još akcije, još Harry Holea, puno zapleta i fantastičnih raspleta. Iskreno, ne želim da ovom serijalu dođe kraj. Ova ljubav je prevelika i nadam se da ćemo se još puno godina družiti s ovim likovima. Zato sad uživam u trenutku i molim se da će priče o problematičnom detektivu trajati još dugo!


Za kraj sam vam pripremila jednu listu pjesama koje su se provlačile kroz knjigu. Kako je Nesbø glazbenik možete pretpostaviti da su se ovdje našle pomno birane i odlične pjesme. Uživajte!










Hvala na čitanju!

22.4.2023.

62 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page